facebook membawa penyakit . betul ke ?


Sepa Tak Kenal !

dengan ini. bermula la entri saya yang baru
bertajuk 'facebook' sangat mustahil jika
pembaca tidak tahu apa itu facebook
lau readers tak tau, abis tu, darimana dapat
tau info blogger saya . haaa, so, dengan
ini saya ingin berkongsi tentang "hal diri sendiri"
sebelum itu, entri saya tidak bermaksud apa -apa
dan tidak ada kena mengena kepada
yang hidup mahupun yang sudah teeettttt !
saya cuma kongsi apa yang saya dapat jika online

wokey, wokey, soalan ?

Berapa kerapkah saya melayari laman web ni ?
dengan ini, saya ingin membuat pengakuan,
dalam sehari, saya akan melayari laman
web facebook ini hampir 24 jam tanpa
henti, dan aktiviti ini sudah saya anggap
sebagai rutin harian saya  ia seolah-olah
menjadi satu 'ketagihan' bagi saya sehingga
saya sanggup berjaga sampai larut malam 
bersengkang mata demi untuk berkomunikasi
(bagi kaki online macam sayaa,
sudah tentu anda akan  melakukan perkara
yang sama seperti saya, betul tak ? )

fenomena 'kegilaan' terhadap aktiviti ini memberi 
kesan yang mendalam dalam kehidupan saya
sehingga saya sendiri yang menjadikan
membuka laman web sosial ini sebagai
'sarapan pagi' saya sebelum melakukan
aktiviti harian yang lain selain itu, saya juga
menggunakan telefon bimbit saya untuk
mengemas kini status dan memuat turun gambar .
(tidak hairan la, coz, saya kaki online)
macam perempuan di bawah ni
Kebaikan melayari Laman  Web Facebook .
disamping itu, saya juga ingin berkongsikan 
tentang kebaikan berfacebook ini . iaitu :
*dapat meningkatkan hubungan kawan dan keluarga
*sebagai media promosi
*membina komuniti yang tertentu
*melatih untuk berkomunikasi
*boleh berkongsikan pendapat
*boleh berkongsikan gambar - gambar
*dan juga sebagainya .

Keburukan melayari Laman Web Facebook .
kalau ada kebaikan mesti ada keburukan
so, antara keburukannya ialah :
*membuang masa
*bersikap dingin dan tidak ingin diganggu
*akan tersenyum dan gelak ketawa sendiri
*pergaulan yang tidak terkawal
*hahan lucah mudah di sebar melalui gambar atau bahan cetakan
*tempat hinaan dan mencetuskan pergaduhan
*tidak mahu belajar - macam saya

balik kepada tajuk yang saya ingin kongsi
betul ka facebook membawa penyakit ?
ya, memang betul, mengikut kajian sains
jika seseorang itu melayari laman sosial
lebih daripada 7 jam dalam sehari
pemikiran seseorang itu akan tumpul
mahu, tak mahu, kena kurangkan online .
tetapi, saya faham, kepada kaki online
jika dalam satu hari tidak online
mereka akan menjadi tak keruan
dan tidak tenteram - haha .

ada juga kaki online yang sanggup mencuri
duit untuk pergi ke cyber untuk online
tetapi, saya tidak melakukan perkara sebegitu.
ini hanya berdasarkan pemerhatian saya yang
sebilangan kaki online berbuat demikian .
( saya ingin meminta maaf jika pembaca tersinggung)
laman web sosial ini juga membawa
punca keputusan yang teruk
oleh itu, saya ingin menasihati pembaca :
*kurangkan la online
*jangan buat benda yang tak berfaedah
*jangan berkongsikan maklumat anda yang sebenar
 



Sekian sahaja entri saya,
terima kasih kerana sudi membaca .

Thanks for reading ! Suka ? LIKE ja . Ngee :)

No comments:

Copyright All Right Reserved And Fully Own By GeeGee